IMG_2876.jpg

Bij yoga ga je uit van de eenheid van lichaam en geest waarbij de adem de verbinding vormt. Het grote voordeel van yoga is, dat je er niets voor hoeft te kunnen, dat je gewoon op jouw niveau kunt instromen, zelfs in gevorderden lessen.Yoga heeft niets met prestatie te maken en je kunt altijd een houding aanpassen aan wat voor jou goed voelt.

Yoga betekent letterlijk juk en dit staat voor evenwicht en balans. Wanneer ons leven niet in balans is ervaren wij onrust, stress, teleurstelling, verdriet en meestal gaan wij op zoek om weer balans te creëren, om ons weer goed te voelen en gelukkig te zijn.Yoga kan je helpen om je eigen unieke kracht weer te ervaren en van daaruit te leven, ontspannen, gezond, met plezier en vanuit dankbaarheid en tevredenheid. Yoga gaat uit van de verbinding tussen lichaam en geest en door de yogahoudingen ga je deze verbondenheid weer voelen.

Elke mens is uniek, ook je lichaam en bij yogahoudingen ga je uit van je eigen mogelijkheden, je aandacht is naar binnen gericht. Yoga kun je zien als een reis en een ontdekkingstocht naar jezelf. Yoga kan je leren jezelf volledig te accepteren en helemaal in het hier en nu te zijn, terwijl je ontdekt dat je altijd verbonden bent met anderen en de wereld om je heen.

De adem is belangrijk, ons denken is vaak rusteloos en door ons bewust met de adem te verbinden wordt ons denken rustiger en stiller. De adem is een schakel tussen de geest en het lichaam en helpt ons steeds in verbinding te blijven met onszelf.

Meditatie is een manier om je geest tot rust te brengen en je lichaam in een staat van ontspanning te laten. Aandachtig in het huidige moment kunnen zijn. In de yoga worden verschillende meditatietechnieken gebruikt, bijvoorbeeld het je bewust richten op de beweging van de adem, op een mantra of een visualisatietechniek. Patanjali noemt dit: Yoga is het stil leggen van de wervelingen van het denken.  

Hoe rustiger je ademt hoe ouder je wordt.
— oude wijsheid

 

The present moment, if you think about it, is the only time there is. No matter what time it is, it is always now.
— Marianne Williamson
IMG_2998.jpg

IMG_2965.jpg

Hatha yoga

De lessen bevatten een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen. Deze worden op een aandachtige wijze dynamisch gegeven en met altijd een moment van verstilling.

Zo vergroot je de spierkracht, je wordt flexibeler, naast deze fysieke processen, heeft yoga ook direct invloed op het energetisch systeem en zal je energie toenemen en je weerstand en vitaliteit vergroten. Yoga helpt om tot mentale rust te komen waardoor je kunt ontspannen en in het moment zijn.

De adem wordt altijd gebruikt als aanzet tot de beweging en als verbinder tussen het denken en het lichaam. Juist door de adem steeds bewust te benoemen en te kunnen voelen in het hele lichaam ontstaat er concentratie en het gevoel thuis te komen in het lichaam.

De yogales duurt 75 minuten en eindigt altijd met een ontspanningsoefening, in de yoga wordt dit savasana genoemd.

De savasana is een ontspanningshouding waarbij er een verdieping en bewustwording na de yogahoudingen plaats vindt en een voorbereiding op de meditatie. In de yogales komen natuurlijk ook de ademtechnieken en meditatie aanbod, daarnaast zijn er verdiepende workshops waar deze thema’s uitgebreid behandeld en geoefend worden.

Informatie over de kosten  / Informatie over lestijden.

Yin yoga

Yin yoga is bij uitstek een yogavorm die ontspant en herstelt, de les heeft een rustig mindfull en meditatief karakter. De nadruk ligt op overgave en ontspanning van de spieren en het dieper liggende bindweefsel, waardoor spanningen en blokkades in het lichaam kunnen oplossen. Dit maakt Yin yoga heel geschikt voor mensen die aan het herstellen zijn van ziekte, een tijd vol spanning en stress hebben, een operatie of een ander trauma hebben meegemaakt en voor ouderen die merken dat de spieren en gewrichten wat stijver worden. Maar ook voor sporters die hun spieren krachtig gebruikt hebben is het stretchen en ontspannen van het lichaam herstellend en vitaliserend. Energie gaat weer door het hele lichaam stromen.

Een houding wordt bij aanvang 3 minuten aangehouden, wanneer dit mogelijk is. Hierdoor komt er een verstilling in het denken en ontspanning in het lichaam.

De docent helpt je om de houding te verdiepen, dit wordt vaak ervaren als helend, verdiepend en bewustmakend. Een Yin yogales wordt gecombineerd met yang houdingen, om eerst het lichaam wat op te warmen. Er zijn materialen zoals kussens, bolsters, blokken die de cursisten kunnen ondersteunen in de houdingen, de docent begeleidt hierbij.

Aan het eind van de les is er ook een ontspanning.

Informatie over de kosten  / Informatie over lestijden.

Een Yin les duurt 75 minuten.

IMG_2869.jpg

 

Als we ons eigen licht laten schijnen, geven we onbewust anderen de vrijheid dit ook te doen
— Marianne Williamson
Moodboard na.jpg

IMG_2958.jpg

Power yoga

De basis van de Power yoga is de klassieke Hatha yoga. Waarbij de yogahoudingen dynamischer en krachtiger zijn, waardoor er een optimale conditie, soepelheid en vitaliteit ontstaat.

De houdingen in een Power yogales worden in een flow gegeven. Dit betekent dat ene houding overgaat in een volgende houding, zodat er een flow ontstaat.

Tijdens de houdingen worden de bekkenbodem spieren en buikspieren actief gebruikt. Daardoor wordt de houding gecorrigeerd. Door de aandacht naar binnen te brengen en te focussen op aangegeven aandachtpunten en op de adem word je concentratie steeds groter. Je raakt naast de soepelheid in je lichaam ook de kracht aan en je leert dat deze twee niet los van elkaar staan.

Er ontstaat vertrouwen in het lichaam, rust in het denken en een emotioneel evenwicht. Power yoga kan iedereen volgen, wel moet je van een dynamische yogales houden, waarin krachtige houdingen gegeven worden. Natuurlijk kan tijdens deze les iedereen op zijn eigen niveau meedoen, omdat de docent aanpassingen aangeeft tijdens de houdingen.

Een Power yogales duurt 75 minuten en eindigt altijd met de ontspanningshouding

Informatie over de kosten  / Informatie over lestijden.


Individuele yogales

In een individuele yogales wordt in de eerste les besproken wat de vraag van de cursist is en afhankelijk van deze vraag bouwt de docent de les op. De vraag kan gaan over meer flexibel worden, meer kracht opbouwen, meer lichaamsbewustzijn krijgen. Ook kan rust en ontspanning ervaren centraal staan.

Een unieke manier om volledig begeleid een yogales te volgen helemaal aangepast op de individuele vraag.

Wanneer er ook een coachvraag is kan yoga en coaching gecombineerd worden om zo tot een optimaal resultaat te komen, waarbij de cursist een blijvende verandering kan ervaren.

Een les is 75 minuten.

Informatie over de kosten.

IMG_2840.jpg

Yoga voor teams

Door yoga investeren bedrijven in gezondheid van hun medewerkers, waardoor er een lager verzuim zal zijn en er meer werkplezier en ontspanning.

Yogalessen kunnen wekelijks aangeboden worden, waardoor medewerkers bewust worden van de signalen van hun lichaam en leren  hoe zij actief kunnen werken aan balans en gezondheid in hun leven.

Een yogales als onderdeel van een teambuildingsbijeenkomst, kan het gevoel van verbinding en aandacht voor elkaar versterken. Je ontmoet elkaar in een meer informele setting en ziet elkaars mogelijkheden en beperkingen, waardoor er herkenning en acceptatie kan ontstaan.

Heb je interesse in een yogales voor een team in jouw bedrijf neem contact op met Tineke Gommans “yoga en coaching” om vrijblijvend informatie te vragen en de mogelijkheden te bespreken.

Is er een andere moment zoals een feest of anderen bijzondere bijeenkomst waarvoor je een yogales wilt organiseren, neem contact op met Tineke Gommans en bespreek de mogelijkheden.

Informatie aanvragen over de kosten voor teams